Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

ΠΛΑΣΤΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ- ΠΛΑΣΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ : ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ( ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟΥ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΦΕΝΤΙΚΩΝ ) ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΜΟΥ

Ένα απ’ τα σημαντικότερα μελήματα της κυριαρχίας αποτελεί η συνεχείς έρευνα, καταγραφή και επεξεργασία του ανθρώπου, με στόχο την αποτελεσματικότερη εκμετάλλευση και ποδηγέτησή του, αλλά και τον ικανοποιητικότερο έλεγχό του.
Στη θέλησή τους να ενισχύσουν και να εδραιώσουν τη θέση επιβολής πάνω στους ανθρώπους , κεφάλαιο, πολιτική, Μ.Μ.Ε σε μια παγκόσμια συμμαχία , συγχρονίζουν τις κινήσεις τους για να ελέγξουν και τροποποιήσουν , σύμφωνα με τις προσδοκίες τους , τη συμπεριφορά των ανθρώπων, τη σκέψη τους, τις συνήθειες , τις δραστηριότητές τους, την ίδια δηλαδή την ανθρώπινη ύπαρξη.
Μια τέτοια ενέργεια είναι και η προσπάθεια για ταύτιση των ανθρώπων με τα καταναλωτικά προφίλ και πρότυπα.
Η ταχύτατη ανάπτυξη της βιομηχανίας στα μισά του 20ου αιώνα έδωσε τη δυνατότητα στις κοινωνίες για επαρκή κάλυψη των αναγκών τους σε διάφορα αναγκαία αγαθά.
Παρόλ’ αυτά , η πρωτοφανής αυτή δυνατότητα, που προς στιγμήν φάνηκε να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για το τέλος των συγκρούσεων που προέρχονταν απ’ την απώλεια των αγαθών , πολύ σύντομα έμελλε να γίνει ο χειρότερος εφιάλτης της, γιατί βρισκόταν υπό την καθοδήγηση των κεφαλαιοκρατών.
Μέσα σε λίγες δεκαετίες , χιλιάδες νέα προϊόντα (άχρηστα στην πλειοψηφία τους ) δημιουργούνται, ενώ ένα δίκτυο παρασκευής - προώθησης - διακίνησης εμπορευμάτων κάνει την εμφάνισή του με αποτέλεσμα την γέννηση του ατόμου-καταναλωτή. Η ανάπτυξη της διαφήμισης , δεν έχει να κάνει μόνο με την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά απευθύνεται στο σύνολο των ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Έτσι δημιουργείται μια τεράστια βιομηχανία προτύπων και αντιπροτύπων τρόπου ζωής (συμπεριφοράς, ενδυμασίας, διατροφής, διασκέδασης, ψυχαγωγίας, διαβίωσης…), που εκσυγχρονίζεται και ανανεώνεται συνέχεια, εξαναγκάζοντας την ανθρωπότητα να ακολουθήσει τους ρυθμούς της .
Η καπιταλιστική παραγωγική διαδικασία στηρίζεται στη βασική αρχή της ανταγωνιστικότητας , που σημαίνει ότι η διαφήμιση, σαν μέσο επικοινωνίας των παραγωγικών κλάδων με την κατανάλωση, αποκτά κορυφαία θέση στην παραγωγική διαδικασία με καταλυτικές επιπτώσεις στη διακίνηση των προϊόντων.
Μια κατηγορία δαπανών για καταναλωτικά είδη που κάνουμε , διογκώνεται αδιάκοπα δίχως ωστόσο να μας εξασφαλίζει καμιά πρόσθετη ικανοποίηση. Αυτά τα αγαθά καταναλώνει η προηγμένη βιομηχανική κοινωνία σε όλο και πιο μεγάλες ποσότητες , γιατί τη σπρώχνουν σ’ αυτή τη περιττή δαπάνη και πολυτέλεια η διαφήμιση, η τεχνική των πωλήσεων, το έντεχνα και συνθετικά καλλιεργημένο πνεύμα του καταναλωτισμού , που είναι δημιούργημα του κόσμου των μεγάλων επιχειρήσεων και ολιγοπωλιακά οργανωμένων βιομηχανιών.
Πιο άμεσος είναι ο δεσμός που δημιουργούν ανάμεσα στην παραγωγή και τις ανάγκες μας οι μοντέρνοι θεσμοί της διαφήμισης και της τεχνικής των πωλήσεων. Η ύπαρξη τους δεν συμβιβάζεται , βέβαια, με την έννοια της ανεξάρτητης ύπαρξης των επιθυμιών μας, αφού οι θεσμοί αυτοί έχουν σαν κεντρική τους επιδίωξη τη δημιουργία επιθυμιών, τη γέννηση, με άλλα λόγια, αναγκών που προηγουμένως δεν ήταν υπαρκτές. Το γεγονός ότι πολλές ανάγκες μας είναι συνθετικά δημιουργήματα των διαφημιστών, ότι τους δίνει σάρκα και οστά η τεχνική της πώλησης και ότι πλάθονται και αναμορφώνονται σύμφωνα με τη θέληση παρασκηνιακών δυνάμεων που αναλαμβάνουν να μας πείσουν για το τι θέλουμε, δείχνει ασφαλώς πως οι ανάγκες αυτές αποκλείεται να είναι στ’ αλήθεια πραγματικές.
Ο < ελεύθερος χρόνος > καταλαμβάνοντας ένα τμήμα του καθημερινού βίου , έφτασε στο σημείο να αποτελεί πεδίο διαμόρφωσης νέων αξιών και τρόπου ζωής, ασκώντας ισχυρές επιδράσεις και στα υπόλοιπα πεδία της καθημερινότητας.
-ΑΜΦΙΣΒΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΟΥ ΥΠΑΡΧΟΝΤΟΣ, ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΛΠΙΔΕΣ ΤΩΝ ΑΦΕΝΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΕΠΙΒΟΛΗ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΣ ΡΟΗΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
-ΟΤΙ ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΩΘΕΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου